-
Plaats de auto op een horizontale ondergrond.
-
Zet uw motor stil.
-
Wacht ongeveer 2 minuten (de olie moet teruglopen naar het carter).
Conventioneel oliepeilen met een peilstok:
-
Trek de peilstok uit de peilstokhouder van de motor.
-
Maak de onderkant met de merktekens van de peilstok goed schoon met een niet-pluizende doek.
-
Steek de peilstok eventjes terug in de peilstokhouder (volledig tot op het steunpunt, zonder vuil in de motor te brengen).
-
Haal de peilstok direct uit de houder voor een correcte meting.
-
Controleer het oliepeil opnieuw.
-
Als het olieniveau goed is, steek de peilstok weer volledig terug.
Oliepeilen via digitale display (bij peilstokloze motoren):
-
Zet het contact aan met de sleutel of via startknop (bij keyless-entry).
-
Controleer het oliepeil op de digitale display.
Ja. Een motor kan een klein deel van de motorolie verbruiken tijdens het verbrandingsproces. Het is belangrijk om het oliepeil regelmatig te controleren om motorschade te voorkomen.
Herhaald bijvullen betekent niet dat verversen niet nodig is. Oorzaken van vaak moeten bijvullen kunnen zijn:
-
Onjuist type olie (bijvoorbeeld te dun).
-
Mechanische slijtage (versleten zuigerveren, klepseals, lekkende pakkingen).
-
Rijgedrag (veel korte ritten of sportief rijden).
Ja, als de fabrikant meerdere viscositeiten opgeeft. Afhankelijk van klimaat en rijgedrag kan gewisseld worden. Raadpleeg het onderhoudsboekje.
Normaal gesproken niet. Motor en versnellingsbak hebben andere eisen en additieven. Bij oudere auto’s kan het soms wel. Raadpleeg altijd het instructieboekje.
Voor goede smering, reiniging en optimale prestaties. Oliekwaliteit neemt af door:
-
Verdunning met brandstof, vooral bij korte ritten.
-
Oxidatie door warmtebelasting.
-
Verbruik van additieven; olie wordt vervuild door water, roet, metaaldeeltjes, etc.
-
Controleer het oliepeil minstens maandelijks of elke 1000 km.
-
Controleer voor lange ritten.
-
Ververs de olie volgens instructie van de fabrikant of garage.
De fabrikant bepaalt dit op basis van motoreigenschappen, olie-eisen en rijgedrag. Vaak zijn kilometers en gebruiksduur bepalend. Bij stadsritten of korte ritjes vaker verversen.
Nee. Olie veroudert en raakt vervuild. Alleen bijvullen betekent dat vuil zich ophoopt, wat prestaties vermindert en slijtage verhoogt.
In gesloten verpakking blijft olie lang goed. Open verpakkingen goed afsluiten om oxidatie te voorkomen. Bij twijfel: goed schudden, in een glas gieten, laten staan. Is het helder? Dan bruikbaar. Troebel? Dan niet meer gebruiken.
Breng deze naar het chemiedepot van het afvalbrengpunt in uw gemeente. Gebruikte olie is schadelijk voor het milieu.
Niet altijd. Check of de ACEA/API-specificaties overeenkomen.
-
API: ‘S’ voor benzine, ‘C’ voor diesel.
Controleer altijd wat er voorgeschreven is voor jouw type motor.
ACEA (Europa):
-
A: Benzinemotoren (personenauto’s)
-
B: Diesel (personenauto’s)
-
C: Benzine en diesel (personenauto’s)
-
E: Diesel (vrachtwagens)
Voorbeelden: ACEA A3/B4, ACEA C3, ACEA E6
API (VS):
-
S: Benzinemotoren
-
C: Dieselmotoren
Voorbeelden: API SJ/CF, API SN/CJ-4
De tweede letter geeft de “versie” aan: hoe later in het alfabet, hoe nieuwer.
Nee. Motorfietsen (2- of 4-takt) kunnen andere eisen hebben. Sommige motorfietsen smeren ook versnellingsbak en koppeling met dezelfde olie, wat niet geschikt is voor auto-olie.
Nee. LPG zorgt voor minder vervuiling van de olie. Olie voor benzinemotoren is geschikt, mits die hogere verbrandingstemperaturen aankan.
Goedkope olie voldoet vaak niet aan de specifieke eisen van een moderne motor. Prijs hangt vaak samen met kwaliteit, additieven en technologie. Gebruik de olie die voldoet aan de specificaties van de fabrikant.
Ja. Motorolie evolueert mee met motorontwikkelingen gericht op prestaties, zuinigheid en emissies. Nieuwe motoren vragen om specifieke olie-eisen.